Ett roligt sportlov

 
Den här veckan har det varit sportlov och jag hade gjort ett streck i kalendern för att kunna tillbringa tid med barnbarnen om det var någon som ville komma. Det var det, men eftersom de är många, delade vi upp lite. Två av de äldsta grabbarna pluggar på Universitetet nu och har fullt upp där, en av de äldsta pluggar och jobbar deltid, så med honom blev det en lunch på stan´, vilket gladde mitt mormors-hjärta att han hade tid och ville göra!
De övriga 6 barnbarnen har varit här hos oss och vi har hittat på massor av roliga saker! Gert har jobbat och slitit, medan jag har roat mig med alla barnen.
Först var det 2 dagar med övernattning för 4 av dem, den första dök upp kl 06,15 på tisdags-morgonen, lite trött men pratsugen som vanligt. 
 
Vi satt för att titta på TV en stund, men efter ca en halvtimme började han bli rastlös och undra när hans kusin skulle komma. Vid 8 kom hon och en av hennes storabröder och vi lagade frukost för att sedan göra oss klara för aktiviteter. 
Först ut på listan var Freemover i Norrköping, ett väldigt roligt ställe för att få utlopp för energi och få motion. Vi hämtade upp en till av bröderna, så med fyra barn i bilen åkte vi dit.
Ett gäng glada och härliga ungar, som det är svårt att hitta fokus på då man fotar. 
Lite vila behövdes i mellanåt!
Planering inför hopp!
Full fart framåt!
Kollar filmerna de tagit!
Snart rasar det över honom!
Efter en lunch på Ströget, asiatisk buffe´, blev det en sväng i affärerna för att fördriva tiden inför bio. En 3D film är alltid kul att se och trots de äldsta börjar välja andra typer av film, fick jag med dem till RöjarRalf kraschar internet. Vi tycket alla att den var rätt så rolig!
 
Därefter var det hem för bus och kvällsmat, att planera vem som skulle sova var, bädda och framåt kvällen komma i säng. Alla var lite trötta och mest av alla jag! 
 
Tidig morgon och en finfrukost till alla gästerna! Jag tycker det är viktigt att duka fint även till barnen, de ska känna de är viktiga gäster hos oss!
Mat och prat, lite svårt låta bli mobilerna även vid matbordet!
 
Efter frukost packade vi ihop oss och åkte till Finspångs badhus, ett riktigt roligt badlandskap. Rutchbanorna och utebadet med strömmen var nog höjdarna, men även hopptornet. Alvin, 8 år, överraskade mig med att klättra högst upp och bara kasta sig ut. Tuffingen!
 
Rutschbanan, de fick nästan inte nog av de båda som börjar och slutar inomhus, men åket är utanför huset.
 
Vattenströmmen, riktigt roligt och härligt att åka runt!
 
Beviset på att även jag var i och plaskade!
Kul även under vattnet!
 
 
 
Efter lite sen lunch på Pizza Hut, var det hem till Söderköping igen och avlämnande av 3 nöjda barn i en av familjerna, en kvar och vi kunde åka hem och ta det lugnt och bara prata, vila osv. innan hans mamma kom, ta en kopp kaffe med mig och få höra vad vi gjort och för att ta med honom hem.
 
Gert och jag fick lite egentid tillsammans under kvällen, det kan behövas efter två intensiva dagar och lite tid för oss själva.
 
Torsdag morgon gjorde jag matsäck, åkte sedan och hämtade 15-åringen i familjen, sedan vidare till Krokek och hämtade 13-åringen. Vi mötte upp vid Sillekrog på väg mot Stockholm, med dottern  Cilla och de tre barn som varit dagarna innan hos oss.
Sedan drog vi till Mall of Scandinavia för en shopping dag. Det var roligt, då många pratar om det stora shoppingcentrat och jag aldrig varit där, inte tonåringarna heller hade varit där och ville gärna åka dit.
 
Vägen upp var ganska jobbig, det hade snöat och snöade lite mer än halva vägen upp till Stockholm. Det var väldigt halt, flera olyckor hade hänt och hände senare, men vi klarade oss helskinnade upp. Det var avskräckande att se den olycka vi kom förbi straxt efter den hänt, en bil som låg upp och ner i en slänt, flera bilar hade stannat för att hjälpa till så vi åkte förbi. Vi mötte sedan två ambulanser och två brandbilar. En av ambulanserna åkte förbi oss i full fart efter ett tag. Det är ledsamt att tänka på de som varit i den bilen!
 
Vi tog oss ändå fram och det var lätt att hitta dit och till P-huset, sedan började äventyret i shopping-mallen!
Dessa älskade härliga barn/ungdomar!
Det är verkligen stort shoppingcentrat, påminner en hel del om de ställen som vi har nära då vi är i Thailand. Massor av affärer och ibland väldigt lite folk i många av dem, hur kan de klara sig?
Men, vi shoppade en del, spenderade ca 5,5 timme där. Vart tog timmarna vägen? Vi gick och gick mellan affärer, våningarna, käkade lunch och fikade. Ändå var det inte så många påsar som kom med hem!
Lunch med hamburgare eller sallad!
 
Trötta men nöjda smalade vi ihop oss igen för att börja vår hemresa!
 
Med massor av trafikstockningar tillbaka genom Stockholm, mörkret som föll och vägbanor som såg avskräckande blanka ut på motorvägen, blev det en lång resa hem, i stort sett 4 timmar från det vi åkte ut från p-huset tills vi körde upp hemma. Det blev en inte alltför sen kväll, tonårstjejerna följde med hem till oss för att sova över. Jag var så trött och det märks att åldern tar ut sin rätt (som de ofta sa förr), kroppen värkte och jag fick ta en Ipren för att kunna slappna av alla muskler. Men, det var det värt!
 
Så blev det fredag morgon och toåringarna tog lite sovmorgon. Jag hann med att jobba lite, läsa dokument, ringa och planera inför kommande uppdrag.
När vi sedan var klara för en sista dag med gänget för den här gången, åke vi till tygaffären i Söderköping och köpte lite tyg och mönster, sedan till mataffären för att handla grejor till att prova göra Sushi som vi alla tre tycker jättemycket om. 
Hemma igen, började sykursen, det var klippa, nåla, klippa igen, tråckla och fixa inför att symaskinen skulle börja användas. 
Samtidigt förbereddes ris inför sushitillverkningen, eftersom riset skulle svalna till rumstemperatur.
 
Produktionen av kläder innebar att det skulle bli två kjolar. Vi började med Josefines, eftersom hon skulle hem till Krokek och har längre till mig för att färdigställa om vi inte skulle hinna. Saga klippte och fixade för att kunna börja sy.
Vi gjorde klart Josefines kjol, hon hade valt ett rutigt tyg, lite typ kostymtyg. Saga hade valt ett mjukt rosa tyg, lite typ mjukiskläder. 
Vi blev klara med Josefines kjol, riktigt fin blev den!
Sagas ligger nu i utklippta bitar enligt mönstret och ska troligen göras klar i nästa vecka!
 
Tiden rusade och sushi tillverkningen väntade. Oj, vad roligt vi hade med det, vilka diskussioner, vilket engagemang! Resultatet blev riktigt lyckat, både till utseende och till smak. 
 
 
 
Efter vår kulinariska resa med tillverkning av Sushi var det dags att skjutsa hem tjejerna. Saga skulle ut och åka Epa-traktor med kompisar, Josefine skulle hem och plugga till ett prov i veckan (om hon skulle orka göra det fredag kväll).
Jag ville komma hem och bara sitta i soffan med Gert, äta lite gott, ta ett glas vin, lägga upp fötterna, ta en mjukisfilt över kroppen, se finalen i "På spåret". 
Precis så blev det och jag är så glad över den här veckan, känner mig varm i hjärtat efter att min svärdotter, Josefines mamma sa "du är världens bästa farmor, tänk om jag ändå haft en sådan farmor då jag var liten". 
Jag är glad och känner mig previligerad att jag har möjlighet, tid och ork att kunna vara en mormor/farmor som ger fotspår efter mig!