10 år med jul och nyår, "home away from home"!

Vi har inte firat jul hemma på mer än 10 år! Vi brukar åka till vår lägenhet i Thailand före julhelgen, några år har vi åkt på julafton och sedan har vi varit borta allt mellan 3 veckor till 2 månader. Det har varit härligt att fira lilljul hemma innan vi åkt och vissa år har vi haft familj eller vänner hos oss i Thailand, men också firat helgerna tillsammans med goda grannar och vänner där.
Här kommer lite glimtar från våra jul och nyår i Thailand under åren!
Vår första jul och nyår var vi mycket med våra fina grannar och vänner, Maud och Leif. Så mycket roligt vi haft tillsammans under ett antal år som grannar! Maud har flera år sett till att vi haft ett riktigt fint julbord med massor av godsaker, då vi inte har haft besök på julen.
Leif, en lugn och härlig person, med skön humor!
Våra väldigt goda vänner Kent och Eva kom och firade jul och nyår med oss 2009-2010
 Härliga dagar och upplevelser.
Vi firade också jul tillsammans med grannarna i husen, då vi var ensamma. Svenskt julbord med massor av godsaker och trevliga människor!
 Vår lägenhet ligger i huset precis ovanför buffébordet, den på andra våningen, längst till vänster.
 Många härliga promenader då vi varit själva...
 ... men när familjen kommit har det verkligen varit fest, här William år 2011-2012...
.. med lillasyster Josefine....
...Helénè ..
 ... och Tommy,,,
.... samt en glad Gert
Året efter det var vi själva och firade!
Den härliga balkongen är som en oas

Nästa besökare som kom var en av mina bästa vänner, Marie, som numera är väldigt god vän till båda oss. Hon kom till oss i mellandagarna, vi åkte till Kho Mak och njöt av paradiset där. Snorklade ....
... och badade i "infinity poolen"
Skålade in nyåret 2014 hemma i lägenheten!
Sedan blev nästa resa tillsammans med Cilla, Jonas och barnen, så härligt!
Här är Amanda Li då vi var på Kho Samet och hon fick fina flätor i håret.
Viggo lite fundersam och lugn...
Lunch på ett av ställena längst med stranden...
... och här Theo som njöt av en halvtimmes barnmassage!
Samma år kom också våra goda vänner, Göran och Marianne, de bodde på ett litet hotell först och var tillsammans med oss alla några dagar innan vi i familjen reste hem, sedan flyttade de in i vår lägenhet för att fortsätta njuta av sol och värme!
Året därpå var det familjen nedan som kom, vi åkte igen tillbaka till Kho Mak, den underbara ön. Alvin älskade stranden, sanden och badet.....
.... härliga promenader längst med stranden...
.. Saga gungade högt ...
... och på julafton hade vi med en burk kokt skinka som vi åt på smörgås och tillsammans med Slotts senap !
Julklappar absolut, annars blir det inte julafton!
Året som följde hade vi inga besökare, men blev inbjudna (igen) till våra goda vänner Maud och Leif för en riktigt svensk julbuffé. Maud är helt suverän på att laga mat, vissa rätter hon bjudit på genom åren är det godaste jag ätit!
Vi gjorde även lite utflykter tillsammans med våra goda grannar och vänner, Hilde, Atle och Andreas, de är verkligen jättetrevliga!

Året därefter kom de här två under mellandagarna tillsammans med sin mamma! Härliga dagar på stranden ....
. stranden heter
... så sköna och avkopplande veckor!
Nästa år kom Tommy, Helénè och Josefine tillbaka, William kunde inte komma med, han skulle plugga för omtentor i mellandagarna. Det var tråkigt, men det är bara att acceptera att barnbarnen växer och får egna, andra liv !
Josefine njuter här på den gamla bryggan på ön Kho Kood, åhh vilket paradis, första gången där för både dem och oss.
Vi hade helt fantastiskt härligt, mysigt och roligt på den ön!
Vi blev alla lite "wild and crazy"!
Hemma i lägenheten igen, firade vi nyår med skumpa, läsk, god mat och att se fyrverkerier som sprakade på himlen!

Senaste resan 2019-2020 var vi i Thiland i två månader, vi hade inga gäster som kom till oss, men vi har helt fantastiska vänner och grannar i vårt område där vi bor, så det började med en fest på stranden, då Birgitta och Göran firade att de slutat arbeta och ville fira det tillsammans med oss andra som var med! En härligt kväll med härligt fina vänner, supergod mat och i mörkert på stranden med de ljumma vindarna kring bara armar och ben!
Vi har alltid lite julpynt i lägenheten några dagar runt jul och nyår!
Vi hade också ett eget litet julbord på julafton, med ägghalvor, Jansson, köttbullar, korv, och en liten snaps!
Nyårsafton firade vi med våra goda vänner, skålade in året på balkongen hos Göran och Birgitta på tredje våningen, de har ett nyinstallerat superfint nytt IKEA kök, utsikt över vattnet och fyrverkerier vid 12-slaget. Sämre nyårsafton kan man ha!!!!
Vi blev efter årsskiftet bjudna på födelsedagsfest, Marisa fyllde år och vi var i stort sett bara vi i en liten restaurang i det område där hon bor. Vilken trevlig fest, glada vänner, god mat, dans och massor av prat! Så härligt med goda vänner på våra båda hemma-ställen!
Under de här två månaderna blev det många promenader, vi gick och gick i värmen, kepsar på och vattenflaskor i ryggsäcken.

Vi åkte även till nårgra olika stränder, här igen tillsammans med Hilde, Altle och Andreas på Sai Khew Beach, ca 20 minuter med bil från våra lägenheter. Här är Hilde med de glass och fruktskapelser som de säljer där!
Vi åkte även till Rayong beach och bodde där några dagar för att få se lite annat, stränderna är sig lika, mer eller mindre var man än är, men ändå härligt att besöka andra ställen
Mycket mycket mer finns att skriva och berätta om, många fina foton har vi från våra år i Thailand, men det går inte att få med allt, så jag slutar här!

Årets jul har varit väldigt annorlunda för oss, vi har köpt gran som vi klätt, vi har plockat ner julsaker från vinden som vi inte sett på mer än 10 år, vi har firat jul på olika sätt med familjen, inte alla på en gång utan i omgångar och med några hemma hos oss och andra utomhus med promenad.
Jag hade längtat lite efter att fira julafton hemma, hade kanske glorifierat känslan, och det blev inte så här jag tänkt, att det skulle bli en pandemi som hindrade alla att fira som man brukar.
Trots allt, har det varit en mysig och härlig julhelg, men visst finns det ändå en längtan och saknad efter att få vara i värmen som vi vant oss vid, en saknad efter sol och sandstrand istället för den kanske gråaste december som vi i alla fall varit med om.
Vi får se hur det blir i framtiden, kanske får vi vänja oss vid att vara hemma i Sverige under kommande vintrar. Vi har ändå tur som har varandra, vår familj och våra vänner, det är det viktigaste av allt!