Resa igen

Det är verkligen härligt att kunna resa igen, som pensionär är man inte så beroende av tid att resa, så vi bokade en resa och åkte iväg till Cypern i månadskiftet april - maj. Det var inte någon drömsemester, men skönt att komma iväg till sol och värme, ha lite lata dagar under en vecka.
Vi bokade en paketresa med flyg och boende, visste knappt var vi skulle bo, men hade bokat upphämtning på flygplatsen. Det blev ca 40 minuter med bil så var vi framme vid hotellområdet, som visade sig vara gigantiskt stort, Callisto Holiday Village. Det var väldigt lite gäster, vi tyckte det var lite ödsligt då vi kom, men det visade sig att det var bara ca 14 dagar sedan öppning för säsongen.
Så det var inte trångt vid poolen....
.... här utanför vår studio hade de inte hunnit klippa av gräs och maskrosor....
... det var lätt att hitta solstol vid poolen, då vi ville ligga där och lata oss.....
Men, det var mycket mer, vi gick långa promenader in till Ayia Napa, strosade i hamnen där, tog något att dricka, tittade på båtlivet och människorna, det var mycker mer aktiviteter där än vid hotellet!
En mysig liten restaurang....
....båthamnen....
Vacker utsikt från uteplatsen vid restaurangen
... lite parad av någon anledning som vi inte förstod!
Det var också härligt att bara vara vid hotellområdet, gå lite promanader i området där. Vi träffade en väldigt gullig och sällskaplig katt vid vår poolrestaurang...
... det var vackert längst med havet...
... varje dag kom den här mannen med sina stora papegojor, han lät dem flyga fritt och så visslade han i sin visselpipa och de kom tillbaka till honom....
Utsikten när man gick upp på en kulle i närheten var vacker, här ser vi ner på vårt hotellområde!
Vi bokade en dag för utflykt, blev upphämtade av en buss och åkte iväg för att se lite andra delar av Cypern.
Det blev en härlig omväxlnade daq med lite olika sevärdheter. Det är ganska skönt att åka runt i buss, lagom temperatur, utsikt så man ser landskap och vardagen utanför.
Det var otroligt massa trä som blommade vackert då vi åkte genom en liten stad
Vi stannade till vid ett litet kapell som var med i Unescos världsarv
...  och tittade lite på omgivningen.
Vi åt lunch högt upp på Trodosbergen!
Skaplig utsikt! Tyvärr så var det inte så frisk omgivning, det hade varit aspestgruvor under många år och jorden var förstörd. De hade skrapat bort ett stort lager av den förorenade jorden och kört dit fin jord, men det hade inte återhämtat sig ännu, kommer säkert ta lång tid.
Det var ändå fint och de försökte piffa till och göra det vackert där byn som vi stannade vid låg.
Vi stannade efter lunchuppehållet i en liten stad, Laneia, där vi gick runt och tittade. Det var väldigt fint och härligt att gå runt där.
Här var det en keramiker som höll till.
Det fanns gamla stenväggar som troligen varit hus tidigare.
Fantastiska rosor längs stenväggarna.
En resturang med provsmakning av vin och likörer. Jag köpte en flaska dessertvin som var deras specialitet, gott!
Efter den lilla byn, var det buss tillbaka till Ayia Napa och vårt hotell igen, det kändes skönt att komma tillbaka och den kvällen fixade vi mat och åt på vår lilla uteplats, det är inte helt fel det heller!
Det är trevligt att bo i en liten studio, även om den inte var speciellt bestyckad för att vi själva skulle kunna laga vår mat där. Vi åt ändå alla frukostar på vår uteplats, skönt att inte behöva gå iväg och äta tillsammans med andra på morgonen.
Resten av dagarna ägnade vi oss åt att slappa, promenera, äta och dricka gott, bara vara tillsammans och njuta av det som livet erbjöd oss!
Lite strand....
... horisonten...
... mycket fint att titta på i fiskehamnen.....
...en god Aperol Spritz....
... supervackra blommor...
... härliga restauranger för kvällens middagar, det här är en italiensk restaurang, Acropolis, nära vårt hotell.
Den här finrestaurangen, Levanta Grill & steak, blev vi rekommenderade att gå till, det var verkligen riktigt lyxig och god mat..... Oxfile´ med tre olika såser....
 ....  och Fiskplanka!
En annan kväll gick vi hit, en asiatisk restaurang, Yo Thai Asian Fusion,
med supergod Thaimat!
Dagarna flöt på snabbt och snart var det tid att åka hem.
Under vår vecka fylldes hotellet på med många gäster, vi såg hur det ökade från dag till dag och vi kunde bara föreställa oss om hur det skulle vara om det var fullbokat, vi märkte av "festprissarna" under våra sista nätter där och vi var glada att det inte varit så under hela vår vecka. Personalen på hotellet var väldigt trevliga, på Cypern finns ca en halv miljon invånare, och jag tror det var ca 40% som arbetade inom turistnäringen. Det har inneburit svåra år för befolkningen under Pandemi-åren, de har under några år inte haft någon inkomst, eller de som arbetat länge på samma plats, en liten garantiersättning. De var nu otroligt glada att samhället hade öppnat upp igen och turisterna började komma tillbaka.
Det var, som alltid, skönt att komma hem efter en avkopplande vecka med ca 20-25 grader varmt, sol och bad, nya upplevelser och det enda som inte var så roligt var att jag blev biten av något djur under några nätter, blev aldrig klar med vad det var, sista natten där var bettet under höger öga och jag såg ut som jag varit i slagsmål på resvägen hem. Med solglasögon och munskydd var det nog inte många som såg!