Husbilstripp

För några veckor sedan åkte vi på en tur tillsammans med några i familjen, äldsta sonen Tommy, svärdottern Helèné och deras dotter, vårt barnbarn Josefine, vilka vi inte har träffat så nära på lång tid pga corona. Äntligen hade vi fått vaccinationer och kunde känna att vi kunde börja träffas igen.
Vi åkte i våra två husbilar och hade inga mer planer än att de ville visa oss Kinnekulle och omgivningarna mellan Vänern och Vättern. Vilka härliga dagar vi fick tillsammans!
Första stoppet var i Åmål, där vi skulle ta en snabblunch på Burger King, snabbt och lätt!
Ser otroligt onyttigt och kladdigt ut då det var slut, men hyfsat gott när man är väldigt hungrig.
Det höll på att bli en riktigt dålig början, jag la ifrån mig mobilen med kreditkort, körkort osv på toan och glömde den där, men en hygglig kille sprang runt och försökte hitta mig då han hittat den. Vilken tur det finns ärliga människor, lättnaden var så stor och det finns inga ord för hur glad jag var.
Vi fortsatte och kom så fram till Kinnekulle och efter att ha tittat på utsikten, sett var Helèné hade sommarjobb då hon var ca 16 år, åkte vi till stenbrottet och ställde oss med bilarna tillsammans med en massa andra husbilar och husvagnar.
Det var otroligt vackert, ser verkligen ut som om man var utomlands, med bilder kan man inte riktigt återge det vackra.
Här var sommarjobbs-slottet, där det då fanns massa hästar.
Här är ressällskapet som sträcker på benen och tar lite "luft"
Utsikten från det höga berget var fantastisk och det var en gammal skidlift kvar och där spåret gick rakt över vägen.
Otroligt vackert att se stenbrottet från ovan, vattnet var precis blågrönt....
.... här landade vi sedan, på en mark av sten, men mysigt att vara tillsammans..
Så här vackert var det nerifrån, där vi låg med bilarna...
....fiskekort köptes och lyckan provades. Det blev ingen fisk till kvällen!
Vackert!
Så här trevligt kan man ha fast man får sitta ute och äta och golvet är av sten i ett stenbrott!
Efter en trevlig eftermiddag och kväll i Stenbrottet åkte vi dagen efter till Mariestad, en så fin stad. Vi ställde oss på en ställplats för husbilar vid småbåtshamnen. Det var många husbilar där, faciliteterna var väldigt bra planerat, men det var väl inte mysigaste stället att stå på, men med så trevligt sällskap och så mycket fint att se på om man gick runt, var det helt OK med de asfalterade platserna. Vi fick i alla fall stå bredvid varandra och med ingångarna mot varandra så vi lätt kunde umgås.
Det värsta var nog alla ungdomar som åkte runt hela natten med sina motorfordon, gasade, pratade högt, spelade musik så det bara dunkade. Det var öronproppar som krävdes för att kunna sova. Konstigt att de får hålla på!?
Småbåtshamnen...
....på promenad...
.... vackert i parken...
....blandning av gammalt och nytt....
.... fina Josefine!
Gamla kullerstensgator, likt Söderköpings gator
Konst på torget....
... foto av Helèné som fotar Gert .....
Vi tog en väldigt onyttig lunch på en pizzarestaurang, men den italienska pizzan var såå god!
Helèné lockade mig att ta samma som henne....
.... vilket var ett bra val!
... sedan fanns det ju utegym för den som vill!
Sedan åkte vi vidare, åkte lite kors och tvärs, men hade bestämt kvällen innan att vi skulle ta en tur till Läckö slott, vilket var ett bra val. Det var lite mulet och lagom innan vi kom fram till slottet började regnet komma, men vad gör väl det då man bestämt sig. Vi parkerade bilarna och på med regnkläder, sedan gick vi till slottet.
Ett jättefint slott, även i regnväder...
Det var verkligen vått
Regnet blev mer och mer intensivt så vi bokade en rundvandring inne på slottet, här står vi intryckta under tak för att vänta på att få komma in!
Vi fick sitta glest i en stor sal med en väldigt duktig guide som pga av corona inte fick gå runt med oss, men hennes berättartalang kring historia om slottet var väldigt intressant. Efter ca 30 minuter fick vi själva gå runt på en av våningarna som var öppen.
Många porträtt var det!
Vi hade tänkt att stanna på Läckö slotts camping/ställplats, men det var fullbokat så efter ett telefonsamtal fick vi platser på Läckö strands camping några kilometer från slottet. När vi kom dit hade det regnat rätt rejält men vi fick några bra platser bland träden. Det är en naturcamping och vi stod så att vi fick en gemensam plats mellan våra bilar, där vi kunde umgås och mysa till det. Det var en liten familjeägd camping, med både café restaurang och en liten "prylbutik", den blev jättebra för oss!
Här har vi landat och knäppt upp en bärs!
Det var inte långa avstånd till träden!
Uteserveringen för fina dagar...
... vi tog en liten promenad för att kolla omgivningen, men tyvärr ingen mysig badplats, den enda nackdelen kanske....
Den här holken hade nog inga hyresgäster.....
.... blommor överallt, här en gammal buske, full med mossa och fina blommor
Det blev en härligt lugn kväll med god mat och trevligt sällskap, vi sov gott i lugnet efter natten då vi låg i Mariestad, och på morgonen var det dags att packa ihop och åka hemåt igen!
Härligt, mysiga dagar tillsammans, vilken ynnest att kunna få umgås igen och att vi har möjligheten att åka runt i vårt fina land och uppleva nya ställen gång på gång!