Fira födelsedag - ja tack!

Jag får sjunga som Orup "Jag är född i november på morgonen vid dagens rand, just i gränsen till kalla december när kylan håller hårt i vårt land"!
November ses som en mörk, kall, våt och trist månad, men det gör inte jag, för jag får fira födelsedag varje år i november, och alternativet vill jag inte ens tänka på!
Ni som känner mig vet att jag på hösten år 2005 fick diagnos Tjocktarmscancer, ett skräckfyllt besked som jag inte önskar någon människa. Det var bara lite av en slump att jag kom till undersökning, jag bytte jobb och gjorde en hälsokontroll på företagshälsovården. Fick remiss till vårdcentralen och både där och även på sjukhuset fick jag vara både stark, ihärdig, drivande och ibland arg, för att komma vidare till rätt läkare!
Sedan var det cellgiftsbehandligar, strålning, operationer under en tid, vilket jag har förträngt mycket av, då det är lätt att hamna i negativa orostankar och ångest att tänka tillbaka på den tiden.
När jag blivit friskförklarad och har fått livet tillbaka, har jag alltid försökt ta tillvara på allt, även om åren går och det blir vardag så påminns jag en gång per år att jag är så lycklig över att ha fått varit med ett år till och fortfarande planerar för framtiden!
Så födelsdagar ska firas tycker jag!
När jag fyllde 60 år firade jag med en stor fest, övriga år har varit lite olika, inga mer stora fester, men på något sätt firar vi!
Det som är mysigt med att fylla så sent på året, är att det ofta är 1:a advent vid någon av dagarna och vi pyntar med ljusstakar och stjärnor.
År 2020 firade jag med att gå till bästa frissan, Eva och vi tog en tur inne i Norrköping då jag var klar...
... när jag kom hem stod en fin bukett med rosor från min kära man ....
... och på kvällen skålade vi för dagen och avslutade med ett oförväntat besök av Jimmy och Jenny, så kvällens måltid blev kokt korv med bröd!
Förra året 2021, flög vi iväg till Kenya, en resa som varit planerad i några år och i o m ändringar, kom den att ske på min födelsedag. Vilken tur, jag fick fira min 70 års dag på savannen!
Pandemitider, men just då lite lättnader i restriktioner...
... att bo på en Camp i fina tält, kan det vara bättre då man är på safari?
Ja, det är när man är ute på savannen i jeep, får frukost och lunch serverat av massajerna som var våra guider och chaufförer...
.... och att få se och uppleva djurlivet i verkligheten!
För att sedan bli firad med tårta från Ken och Marie på Fisi Camp, och sång o dans runt vårt bord av massajerna. Vilket härligt och häftigt födelsedagsfirande!
I år, 2022 blev också en så väldigt härlig födelsedag! Vi började firandet med smörgåstårta till lunch tillsammans med de i familjen som hade möjlighet att komma. Vi var 9 personer och det är härligt då vi ses, roligt, varmt och så skön stämning!
Gert och jag älskar verkligen att träffa familjen!
Jag gillar också som ni kanske redan vet, att tillverka smörgåstårtor, speciellt då jag vet att alla som kommer älskar det

Winterqvist-grabbarna kom själva då resten av familjen var bortresta över helgen...
Delar av Dahlén och Bixfeldt-Roos blev sjuka eller fick förhinder....
... några av Skarplings var inte heller med pga sjukdom och lång resa...
... men, vi hade ändå en härlig lunch tillsammans!
Kvällen hade vi sedan planerat med årets första julbord och show på Elite Grand Hotell i Norrköping. För att kunna skåla på min födelsedag, tog vi bussen fram och tillbaka, det var länge sedan vi gjort det tillsammans, så det var också lite speciellt. Sedan blev det en härlig kväll, vi fick trevliga bordsgrannar att prata och skåla med, och sedan en så bra julshow med Linn och Adam Svensson!
Gert och Ann-Christin...
... Göran och jag
Syskonen Linn och Adam, Linn är också körledare för vår Joyvoicekör i Söderköping, de är båda så duktiga och vilka sångröster de har, superfin och härlig show!

Ja, som ni ser älskar jag födelsedagsfirande, och när någon säger att de inte vill eller har lust att fira sin födelsedag, protesterar jag. Gör det, tänk så härligt att fortfarande få vara med i livet och allt som finns att glädjas åt. Glöm allt elände och problem som finns för åtminstonde en dag om året och bara fira att du finns till!!!!